EZ-Steer styrstag

Pris:
3 500 kr
Inkl. 25% Moms
Art.nr:
EZ-XXXXX
Antal:
Beställningsvara

Med ett styrningskit från EZ-Steer kan du enkelt och säkert styra din hjälpmotor med ratten från förarsätet, även om en av motorerna är tiltad. Du kommer att kunna styra din hjälpmotor utan att sikten begränsas. Du kommer inte längre behöva hänga över aktern för att styra din hjälpmotor i dåligt väder. Du kommer inte heller vara ivägen för fisket.

Konstruerad för hjälpmotorer upp till 25 hk. EZ Steer har ett kit som passar alla typer av utombordare och inombordare, även om du har en badplattform. Det finns även ett kit som passar de flesta segelbåtar!

EZ-Steers system har ett patenterat, självjusterande stag av rostfritt stål som fästs mellan huvudmotor och hjälpmotor. Systemet gör att din hjälpmotor härmar rörelserna av huvudmotorn, så att du kan styra den med hjälp av huvudmotorns styrsystem.

Det finns inget behov av att ta loss staget, eftersom den självjusteras och styr din hjälpmotor så länge du kan styra huvudmotorn...även om den ena motorn är tiltad.

För säkerhet och bekvämlighet, EZ-Steer fungerar verkligen!

Vid beställning av EZ-Steer, ange märke, modell och årsmodell av drev/huvudmotor och hjälpmotor, samt avståndet mellan centrum på motorerna i meddelandefältet i kassan.


EZ-Steer tips

Stång-separation
När bägge motorerna är nertiltade och pekar rakt bakåt, ska stängerna gå i varandra så mycket det bara går. Om bara två eller tre räfflor syns, är stången i rätt längd. Om det syns fem eller fler räfflor, behöver du en längre stång.

Stång-separation när hjälpmotor är upptiltad
Se till att hjälpmptorns fäste inte är i mitten av riggen. Det bör vara något förskjutet mot huvudmotorn. Se också till att det är tillräckligt långt bak, så att det inte tar emot vid fullt rattutslag.

Stora utombordare är trögstyrda när de är upptiltade
Flytta båda motorfästena neråt så långt det går och vrid dem något mot varandra. Detta kommer underlätta styrningen i de flesta fall. Men det är några punkter man bör beakta när man har stora motorer:
1.) I några fall kan inte den stora motorn tiltas hela vägen upp, bara ca 3/4 av sträckan eftersom den orsakar för stor vridvinkel på stången.
2.) De flesta stora utombordare är inte gjorda att styras i upptiltat läge. De blir helt enkelt för tunga.
3.) Med den stora utombordaren nertiltad, har du mer positiv styrförmåga eftersom den då fungerar som ett stort roder under gång med hjälpmotorn.
4.) Fiska inte med stora motorn upptiltad, eftersom den sticker ut och du kan fastna med linan när du ska landa fisken!

Stången justeras inte ordentligt, den är antingen för lös eller för stram. (Antingen vill inte hjälpmotorn följa med eftersom stången glider, eller förlängs inte stången när hjälpmotorn tiltas upp.)
Dra den inre stången fram och tillbaka i den yttre stången. Om innerstången inte rör sig, ta bort den vita plasthylsan på ytterstången och lossa insexskruven på insidan av anhållsröret. Så snart som innerstången är flyttbar, dra ut eller tryck in innerstången tills du känner att annhållsstiftet går ner i räfflorna på innerstången. Sedan dra åt insexskruven tills den sitter åt, och lossa den 1,5 varv. Detta kommer justera stången så att ungefär 9 kg tryck behövs för att den ska självjusteras. Om du vill kolla noggrannheten av justeringen, kan du dra ut stången, placera änden av stången på en badrumsvåg och försöka pressa ihop den. Läs av vågen och se hur mycket kraft som behövs för att dra ihop stången. Om ytterliggare justeringar är nödvändiga, vrid insexskruven 1/8 varv åt gången. Motståndet ökar mycket snabbt!

Inombordardrev:
Tilta båda motorerna utan att koppla loss staget även med en fullstor (eller 3/4) badplattform.
Badplattformsmodellerna har ett speciellt fäste och en längre stång. Snabbkopplingen måste peka nedåt för att ge tillräckligt med utrymme under plattformen. Om stången tar i badplattformen, montera snabbfästet på hjälpmotorn så det pekar nedåt. Om detta inte hjälper, kontakta oss.
Olika drev kräver olika fästen.
OMC-drev tillverkade tidigare än 1984 kan ha OMC-fästet, men OMC-drev tillverkade efter 1984 kräver Cobra-fästet. 1994 gick OMC och Volvo ihop för att tillverka ett gemensamt drev. Dessa kräver ett Volvo-SX/Cobra-fäste.
MERCRUISER: Serienummer fr.o.m. 2062141 t.o.m. OD469858 kräver ett Alpha I-system. Om serienummer är OD469859 och över, kräver Mercruiser ett Alpha II-system. Men, om det står att drevet är ett Bravo, krävs ett fäste för just Bravo.
VOLVO: Drev tillverkade före 1989 behöver ett Volvo I-fäste. 1989-1994 kräver ett Volvo II-fäste. Volvo SX och DX kräver Volvo SX/Cobra-fäste.
SEGELBÅT: Detta är den enda båttypen som kräver att man borrar hål (i rodret) för fästet. Vi rekommenderar att man sätter dit fästet med skruvtving innan man borrar några hål. Detta för att se att man har fästet i korrekt position innan man borrar i rodret. När fästet är i önskad position, kan det användas som mall för att borra hålen. Segelbåtsfästet är också det enda system där det ibland är önskvärt att koppla loss staget. Rodret på de flesta segelbåtar har en mycket större svängradie än de flesta små utombordare, därför, kommer motorn i vissa fall begränsa svängarna när man kör med segel. Då rekommenderar vi att staget kopplas loss från rodret, och sätta fast det med gummiband vid sidan om hjälpmotorn.