Safe-Skeg

Före
Efter
  • Bevara din motors drev helskinnad och ge det ett snyggt utseende.
  • Ett smidigt och enkelt alternativ mot kostsamma svetsreparationer.
  • Gjord av polerat 1,5 mm tjockt rostfritt syrafast stål som är både starkare och nötningsbeständigare än konkurrenterna!

Safe-Skeg skyddar ditt drev mot eventuella grundstötningar. Safe-Skeg är förutom en bra försäkring även en kostnadseffektiv ersättning om din skädda skulle skadas eller rent av försvinna i djupet.

Safe-Skeg är enkel att installera och är utbytbar med endast två genomgående skruvar. Värre blir det att byta ut din originalskädda, eftersom den är gjord i lättmetall och är mycket svår att svetsa i. Skulle olyckan vara framme igen, går en eller i värsta fall båda skruvarna av och du ersätter antingen med nya skruvar eller med en ny Safe-Skeg.

Safe-Skeg påverkar inte motorns prestanda negativt, och den är dessutom gjord i blankpolerat rostfritt syrafast stål som dämpar beväxningen av alger och annat ogräs. Det finns också ett dräneringshål i botten som låter vatten rinna ut vid förvaring på land, som i sin tur förhindrar korrosion och frysskador.

Monteringssats med skruvförband och Loctite gänglåsvätska ingår.

OBS! Du bör ha ca minst 3 cm kvar av din gamla skedda för att kunna skruva dit en Safe-Skeg. Den gamla delen får heller inte vara skev eller böjd. I annat fall måste du först rikta den eller kapa av den böjda delen innan du trär på din nya Safe-Skeg. 

Det följer med två olika längder på skruvar till varje Safe-Skeg. I vissa fall räcker inte ens de långa skruvarna, kontakta oss i så fall så skickar vi extra långa skruvar kostnadsfritt till dig.

TIPS 1: Klicka på modellbeteckningen nedan för att ladda ner en PDF-fil med måtten på respektive modell. Hittar du ingen Safe-Skeg till din motor? Om du har kört av en större del av din gamla skädda, är det ändå stor chans att det finns någon modell som passar. Annars kan man också kapa av en bit på den trasiga originalskäddan så man får dit någon av Safe-Skeg-modellerna. Tjockleken är samma på alla modeller, det viktigaste är att måttet längs med växelhuset är i närheten.

TIPS 2: Om du har en mindre motor än vad som finns listat nedan, så kan man kapa av bakdelen av en Safe-Skeg med vinkelslip. Den minsta modellen 35-SS650 används då med fördel. Se bilder på exempel av en kapad Safe-Skeg HÄR.

 

35-SS600    Mercruiser 1973-1984

35-SS605    Mercruiser Alpha 1 1985-1990

35-SS610    Mercruiser Alpha 1 Gen 2 1991 & nyare

35-SS615    Mercruiser Bravo 1 & 3 1990 & nyare

35-SS620    Mercury/Mariner 135-200 hk 2-takt 1978-2011
                    Mercury/Mariner 225 hk 2-takt 1978-1995


35-SS625    Honda 75-115 hk 1995-2007
                    Mercury/Mariner 70-125 hk 1983 & nyare
                    Force 70-90 hk 1998-2002
                    Nissan/Tohatsu 70-140 hk 2-takt 1993 & nyare
                    Yamaha 60-100 hk 1998-2001


35-SS630    Evinrude/Johnson 150-225 hk 1977-2003
                    Evinrude 150-200 hk 20" rigg 2004 & nyare (ej H.O.)
                    Evinrude 225-250 hk 25-30" rigg 2004 & nyare (ej H.O.)
                    OMC Cobra V6 & V8 1986-1994
                    Suzuki 300 hk 2009 & nyare


35-SS635    Evinrude/Johnson 90-140 hk 1980-2001
                    OMC Cobra 4-cyl 1986-1994


35-SS640    Evinrude/Johnson 40-70 hk 1970 & nyare
                    

35-SS645   Suzuki 150-300 hk 1986-2008
                    Yamaha 115-250 hk 2-takt 1984-2002
                    Yamaha 150-175 hk 4-takt
                    Yamaha 350 hk
                    Yamaha inombordare 3.0-5.7L 1989-1993


35-SS650    Honda 35-100 hk
                    Mercury/Mariner 40-60 hk 2-takt 1986-2002
                    Force 70-75 hk 1991-1997
                    Tohatsu 40-50 hk 2-takt 1993 & nyare
                    Yamaha 40-90 hk 2-takt 1984 & nyare
                    Yamaha/Selva 30-40 hk 2012 & nyare


35-SS655    Volvo Penta DP (Dual Prop) 1996-2007
                    Volvo Penta SX (Single Prop) 2007 & nyare


35-SS660    Mercury/Mariner 200-225 hk 2-takt 1996 & nyare
                    Mercury/Mariner 150-275 hk 4-takt 2005 & nyare (ej Verado)
                    Mercury/Mariner 150-300 hk Verado 2005-2011


35-SS665    Volvo Penta SX (Single Prop) 1995-2006

35-SS670    Evinrude 150-200 hk 25" rigg 2004 & nyare
                    Evinrude 200-250 hk 20" rigg 2004 & nyare
                    Evinrude 300 hk


35-SS675    Evinrude 75-130 hk 2002 & nyare
                    Evinrude/Johnson 100-115 hk 2003-2005


35-SS680    Evinrude/Johnson 90-140 hk 4-takt
                    Suzuki 90 hk 4-takt 2001-2008
                    Suzuki 115-140 hk 4-takt
                    Suzuki DF100A


35-SS685    Honda 135-250 hk
                    Honda 115 hk 2010 & nyare


35-SS690    Yamaha 115-130 hk 2-takt 2003 & nyare
                    Yamaha/Selva 115-130 hk 4-takt


35-SS695    Yamaha 200-300 hk 2003 & nyare

35-SS700    Yamaha/Selva 60-100 hk 2002 & nyare
                    Yamaha/Selva 50 hk 2012 & nyare


35-SS705    Yamaha 40-50 hk 2001-2011
                    Yamaha/Selva 30-40 hk 4-takt


35-SS710    Evinrude/Johnson 40-70 hk 4-takt
                    Suzuki 40-60 hk 4-takt
                    Suzuki 70 hk 4-takt 1998-2008
                    Suzuki 70-90 hk 2009 & nyare
                    Suzuki DF100B
                    Mercury/Mariner 40-60 hk 2003 & nyare

35-SS715    Mercury 150-300 hk Verado/Optimax 2012 & nyare

35-SS720    Yamaha V-MaxSHO 200-250 hk 2013 & nyare


Kontrollera lagerstatus genom att välja produktvariant i rullistan nedanför.

Safe-Skeg

Pris:
1 900 kr
Inkl. 25% Moms
Antal:

Safe-Skeg reservdelskit

Pris:
450 kr
Inkl. 25% Moms
Art.nr:
35-SSKIT1
Antal:
Finns i lager
Innehåller skruvförband i olika längder, Loctite gänglåsvätska och två insexnycklar.
Ingår i Safe-Skeg, behöver endast köpas för utbyte av skruvar.